Vest uit Phildar n◦ 62

Standaard

Dit vest sprak me erg aan door de vorm en het kabel patroon.

Helaas kon ik  de juiste kleur niet via internet bestellen.

Ik had het willen breien in kleur Bronze 0107.

In het breiwinkeltje in de buurt vond ik wel een heel mooi alternatief.

Na wat gepuzzel was het duidelijk hoe het patroon gebreid moest worden.

Ik besloot het vestje iets korter te maken omdat ik niet van die lange vesten houd.

Nu het vest af is vallen me me wel wat dingen tegen.

Het is wel erg dik.

De kabel lijkt anders dan op het patroon.

Het voorpand bij de taile is veel te groot.

Ik denk dat ik het weer uithaal en het zo ga breien dat het voorpand smaller wordt.

Dit vind ik het grootste probleem met eigen gemaakte kleding als je het uiteindelijk aantrekt is het net iets anders dan je gedacht had.

De helft van alles wat ik maak heb ik dan ook naderhand aangepast.

»

  1. Hoi,

    Dat heb ik ook. Je breidt iets en dan is het toch anders dan ik dacht. Blijft lastig omdat je niet van tevoren kunt passen. Ik brei op het moment alleen sjaals want dan maakt de maat niet uit.

    Ik ben van plan dit vest te breien en ben nog bezig het patroon te doorgronden. Kun jij met jouw ervaringen mij op weg helpen?

    1. Met welke naalden heb je het vest gebreid? Het proeflapje wordt met naalden 8 gebreid, het vestje met 7. Ik twijfel welke naalden ik ga gebruiken.

    2. Je zet 152 steken op (maat 38/40) en moet dan 1 steek minderen over een groot aantal naalden. Dan staat er “op 33 cm hoogte, resten er 132 steken die u afkant”. Dit begrijp ik niet. Als ik alles minder hou ik 82 steken over en als ik alles afkant kan ik niet verder breien.

    3. Ben je uiteindelijk blij met het vestje en draag je het? Op het plaatje ziet het er heel leuk uit. Adviseer jij iemand om het maken.

    Met vriendelijke groet,

    Angelique

    • Hoi Angelique

      Het vest heb ik met pen 7 gebreid ook voor maat 38/40.
      Wanneer je 152 steken opzet en dan elke 6e naald 3x aan weerszijden 1 steek minderd en daarna elke 4e naald 7x dan houd je 132 steken over die je bij 33 cm afkant.
      Het vest valt bij mij aan de voorkant veel te ruim, er zat gewoon een bobbel vest onder mijn arm.
      Het gedeelte waar ik net uitleg over heb gegeven heb ik op 6 toeren na weer uitgehaald.
      Daarna heb ik om de pen de voorpanden niet meegebreid.
      Hoe ik dat gedaan heb ga ik zo op mijn blog zetten.
      Ik hoop dat je hier wat aan heb.
      Veel brei plezier toegewenst.
      Ineke

Geef een reactie

