Lapjes markt in Utrecht

Standaard

Vandaag eindelijk naar de oudste stoffenmarkt van Nederland geweest. Deze lapjesmarkt wordt elke zaterdagochtend van 8 tot 13 uur in de Breedstraat en de Begijnhof gehouden. Het is een van de weinigen in zijn soort. De markt wordt al ruim 400 jaar gehouden. Op 9 mei 1597 gaf de Utrechtse gemeente toestemming aan het linnenweversgilde om hier twee keer per jaar een linnenmarkt te houden. En thans iedere week op zaterdag, het hele jaar door.
Dit had ik al een paar keer gelezen maar helaas nooit de gelegenheid gehad om op zaterdag erna toe te reizen.
Gelukkig moest mijn dochter op zaterdag examen doen in Utrecht zodat ik mooi naar de lapjesmarkt kon gaan.

Het is een lange straat met allemaal stoffenkramen, het zonnetje scheen en ik heb genoten.
Ik heb niet zoveel stof gekocht maar langs de kraampjes lopen kijken en voelen geeft me ook altijd heel veel genoegen.

In de binnenstad trof ik ook nog een prachtige fournituren winkel waar ik eindelijk elastiek en een sluiting voor een riem kon kopen.
Bij Zara nog een leuk shirt gekocht voor mijn jarige nichtje en toen was het leuke uitje alweer voorbij.
Hopelijk komt er nog een examen in Utrecht op zaterdag.
De rode stof heb ik gekocht voor Sanne, we gaan er samen een piratenrokje en hoofddoek van maken.

 

Eén reactie »

  1. Pingback: Gilet van stof met opgestikt wol | breien, haken, naaien enzo

Geef een reactie

