Sloffen vilten

Standaard

sloffen

Op vakantie in Cochem eindelijk tegen viltsloffen opgelopen die ik al een poosje zocht.
Sloffen in Cochum
Thuis gekomen de Duitse gebruiksaanwijzing vertaald en de sloffen gebreid.
Ze werden behoorlijk groot.
 hele grote sloffen
De sloffen zijn gebreid met 4 bollen Filzi en pen nummer 8.

De slof wordt eerst uit één een stuk gebreid en later met een rondbreinaald.

voor maat 39 heb ik 32 st opgezet en in tricotsteek 33 toeren gebreid met naald 8.
Daarna zijn de steken op een rondbreinaald gezet en heb ik 28 toeren gebreid.

sloffen eerste gedeelte

Voor de teen heb ik vanuit het midden 5 st. recht gebreid *2 steken samen 2 recht 2 steken samen* 10 steken recht 2 samen 2 recht 2 samen en 5 recht. Daarna 4 recht weer de mindering 8 recht mindering 4 recht. De handeling tussen * herhalen totdat er nog 2 steken van de 10 over zijn en dan alle steken samen afhechten.

Hierbij de link naar een instructievideo waar op je kunt zien hoe je met drie naalden kunt afkanten.
De hak dicht mazen.
Daarna kunnen de sloffen gewassen worden op 40°C met een wasmiddel op een normaal programma.
Ik heb ze in een waszakje gewassen met een bal in de trommel.

gevilte slof

Ze pasten daarna precies, wanneer er andere wol wordt gebruikt valt de maat natuurlijk ook anders uit.
Voor de maat kunt je deze tabel gebruiken ik heb de Feltro tabel aangehouden.
Succes.

»

  1. Leuk,dankjewel voor de handleiding van de mooie filt pantoffels,die zocht ik net!Ben er net begonne,had van mn zusje een andere duitse handleiding,maar daar moet je korte sokken breinaalden gebruiken in Nr. 8 en die kan ik hier niet krijgen.leuke blog trouwens!

  2. Ik snap het volgende niet : de handeling tussen * herhalen totdat er nog 2 steken van de 10 over zijn en dan alle steken samen afhechten.
    Kan jij mij dit mogelijk op een andere manier uitleggen?

    Groeten,Riekie

    • Hallo Riekie,

      Ik zal het proberen.
      Je heb dus nog 2 steken op elke pen over, nu ga je met de andere pen eerst door de steek van de ene naald en dan door de steek van de andere naald.
      Draad er door halen en dan weer de naald door de volgende steek en ook door de steek van de andere naald, draad er door halen.
      Dan de eerste steek afkanten en de draad door de laatste steek halen.
      Hierbij een link naar een instructievideo http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=49&sort=2&thumbnails=on
      Als het niet lukt dan kun je het altijd op je eigen manier doen, doordat je het vilt zie je het verschil uiteindelijk toch niet.
      Heel veel succes!
      Ineke

Geef een reactie

