karamelcheesecake met kofie

Standaard

In de Allerhande van oktober 2016 zag ik de onderstaande koffiecheescakecaramel :snip_20161120192510

“La­va­z­za’s kof­fie­chee­se­ca­ke met ka­ra­mel en cho­co­la­de”

Een collega had hem al gemaakt en vertelde dat hij erg lekker was dus ik had al weken zin om het te maken. Helaas weekendje weg en 2 weken werken op zonden weerhielden mij hiervan.
Bij het lezen van het recept vielen mij een paar dingen op:
Er wordt maar ½ blik gecondenseerde melk gebruikt.
Heel veel roomkaas en helemaal geen suiker.
Dat laatste is natuurlijk heel goed maar door alle roomkaas denk ik dat de taart erg massief wordt. ook vind ik het jammer dat de gecondenseerde melk niet helemaal gebruikt wordt. Voor de koffie heb ik eenstck oploskoffie gebruikt maar je kunt natuurlijk ook gewoon een kopje filter of ander koffie gebruiken.

Dus hier volgt mijn aangepaste versie van de:

Karamelcheese koffietaartsnip_20161120195951

Ingrediënten
397 g gecondenseerde melk
5 blaadjes gelatine
60 g boter
200 g speculaas
100 ml koffie
200 g roomkaas
250 ml slagroom
50 g pure chocolade

Bereiden
Zet het blikje gecondenseerde melk ongeopend in een pan en schenk er zoveel water bij tot het blikje onderstaat. Kook het blikje melk met de deksel op de pan op laag vuur in 2½ uur tot karamel. Zorg dat het blikje onder water blijft en vul het water regelmatig bij. Laat het blikje ongeopend 30 min. afkoelen.Dit kun je ook een dag van te voren doen, pas op met de hete karamel!
Week de gelatine in koud water en smelt de boter. Maak de speculaas fijn en meng de boter erdoor.
Vet de springvorm in. Verdeel het mengsel over de bodem van de springvorm en druk aan. Knijp de gelatine uit en los op in de warme koffie. Klop de roomkaas en voeg de slagroom langzaam toe en klop het totdat het stevig is. Meng het 3/4 blikje karamel door de slagroom en roomkaas. voeg daarna de afgekoelde koffie met gelatine erdoor goed mengen. Verdeel het mengsel over de speculaasbodem.
Zet de taart 2½ uur in de koelkast. Verdeel de rest van de karamel erover, schaaf er extra pure chocolade over.

Het was een groot succes!

Geef een reactie

